Vekst og likviditet

Hvis du ønsker at din bedrift skal vokse, er det viktig å holde fokus på rett sted. Flere kunder, kontroll på kostnader, markedsføring, fornøyde ansatte og effektiv drift. Det er mange aspekter å holde øye med, og hvis man feiler på ett av punktene kan det hindre veksten til et selskap.

Uten flere kunder blir det sjelden vekst. Men du får ikke flere kunder hvis de har dårlige opplevelser med de ansatte. Heller ikke om du ikke har råd til nye ansatte for å håndtere kundene.

Vekst forutsetter likviditet

Likviditet handler i korte trekk om selskapets evne til å håndtere kortsiktig gjeld. Er selskapet kapabel til å betale de løpende regningene innenfor de neste 12 månedene? Jo mer kapital selskapet har etter at regningene er betalt, jo bedre blir likviditeten. Selskapet vil da stå bedre rustet til å håndtere uforutsette kostnader, og ta investeringer som kan sørge for økt vekst.

Men nyansettelser, kjøp av markedsføring og andre grep for å vokse øker kostnadene og den kortsiktige gjelden. Det fører svært ofte til en skvis. De fleste oppstartsbedriftene går dukken fordi de ikke kan betale de løpende regningene. Vekst krever derfor at du får økt likviditet, eller at likviditeten er meget god før du gjør grep for vekst.

,,, men øker den også

Mange faste kostnader (husleie, it-kostnader, innleide administrative tjenester og forsikring) er ofte uavhengige av om du har 2 eller 5 ansatte. Oppnår selskapet vekst i omsetning, vil likviditeten øke fordi de faste kostnadene ikke øker samtidig. Men vær oppmerksom på at det også kan være motsatt: ofte må du ta kostnaden ved for eksempel en ansettelse først, uten å vite at salget øker og gir kostnadsdekning. Det kan også ta tid før salgsøkningen kommer.

Få hjelp til regnskap og forretningsførsel

I oppstartsfasen gjør du ofte mange ting selv, men skal du være rustet til vekst, er det viktig å ha en plan for veksten. Du må vite hvem andre som skal håndtere en del av oppgavene du kanskje selv håndterer i dag, samtidig som du beholder oversikt og kontroll.

Det er derfor SMB Accounting har spesialisert seg på forretningsførsel og rådgivning. SMBA er en partner man trygt kan outsource mye av den økonomiske administrasjonen til. Det gir deg fokus på å drive selve selskapet ditt. SMBA kan også håndtere post, sørge for at fakturaer blir sendt ut og betalt, purre kunder når de ikke betaler og holde et øye med økonomien i selskapet.

Som ekspert på økonomisk rådgivning for selskaper kan vi bistå med hjelp før, underveis og etter en vekstfase. Vi kan hjelpe til med prissetting, budsjettering, kostnadskutt og andre måter å øke likviditeten til selskapet for å kunne vokse.

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat om hvordan SMB Accounting kan hjelpe din bedrift å vokse.

Våre metoder

Som sertifisert 24SevenOffice og Tripletex regnskapsfører jobber vi heldigitalt i skyen. Disse systemene gjør regnskapsjobben effektiv og oversiktlig. Det betyr rask oppfølging, oversiktlige rapporter og lavere kostnader til ditt selskap. Begge er komplette regnskapssystemer til alt fra SMB (small medium businesses) til store selskaper. Med digital timeregistrering, fakturering, regnskap, CRM og integrasjon med bank kan du drifte mesteparten av selskapet fra skyen. Og selvfølgelig har vi avtale med factoringselskap som kan håndtere fakturaene dine når kundene ikke betaler deg.

Du som kunde kan også gjøre mye selv i systemene, som gjør at du sparer penger.

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat om hvordan SMB Accounting kan hjelpe din bedrift å vokse.

Skrevet av:

Del denne artikkelen:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Vi kan hjelpe deg med alt innen regnskap, rådgivning, forretningsførsel og standard regnskapstjenester.
Send oss en melding, så kommer vi raskt tilbake til deg med et kostnadsfritt og uforpliktende løsningsforslag.