Fortellingen om Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift er egnet for næringslivets historiebøker. Søstrene Line og Mari-Ann valgte bort ungpikedrømmene om å bli veterinær og bilmekaniker, startet å jobbe i pappas butikk, Mari-Ann tok mesterbrev, og i 2008 overtok søstrene virksomheten helt etter far og onkel. Brødrene Amundsen Rørleggerbedrift AS ble formelt til Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS i 2015.
Søstrene Mari-Ann (t.v.) og Line har bevist at kvinner kan lykkes i en mannsdominert bransje.
Mindre enn 2 prosent av rørleggerne i Norge er kvinner. Søstrene Mari-Ann og Line er blant de meget få eierne og lederne i rørleggerbransjen i Norge, og de har fått mye oppmerksomhet og flere medieoppslag for at de satset på rørleggeryrket og for at de aktivt jobber for å øke kvinneandelen i bransjen. – Men også for at de har lykkes med å skape en sterk og levedyktig bedrift.
Sunn rørleggervekst
Vi har pratet med daglig leder i Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS, Line Amundsen Volle, som sier at da hun og søsteren overtok bedriften, var den veldig tradisjonelt drevet, kall det gjerne litt utdatert. Søstrene satte umiddelbart ny kurs, satset på bad og det private markedet og fortsatt deltakelse i Bademiljø-kjeden, der bedriften har vært med siden kjeden startet. Siden har de vokst fra 6 til 18 ansatte.
Både korte og lange planer er fulgt til punkt og prikke. Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift har hatt jevn vekst i markedsandel med en omsetningsvekst på 10-20 % hvert år, og bedriften er nå inne blant de 10% største i bransjen som teller rundt 3000 rørleggerbedrifter.
«I fjor ble det «all time high», til tross for Corona», røper Line. «Det er fortsatt privatmarkedet som er vårt felt. Og vi har mer enn nok å gjøre. Folk flytter stadig vekk, og det er gledelig å se at mange kommer tilbake til oss gang etter gang for nye oppussinger. Vi får også flust med anbefalinger og får naboer og venner som nye kunder. Det går mye på referanser.»
«Vi har investert mye», fortsetter Line. «Oppussing av egen butikk, ny bilpark, nytt digitalt utstyr. Vi har tatt mesteparten av investeringene over driften, men holdt et forsiktig overskudd likevel: 8-10 % resultatgrad i fjor, mot 3-4 tidligere. Så vi er godt fornøyd.»
Bygde Norges største baderomsbutikk – og møtte Øyvind i SMB Accounting
«I 2016 bygde vi Bademiljø VVS Expo på Alnabru sammen med Ringside», forteller Line. (Dette er Norges største baderomsbutikk med 1400 m2 utstillingslokale. Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS eier fortsatt 50% av butikken. Red’s anm.) «Vi skjønte at vi måtte være mer «på» med det store og risikable Expo-prosjektet. Tidligere førte man gjerne regnskapet et år etter at jobben var utført i denne bransjen.
Via Expo-prosjektet traff vi Øyvind og SMB Accounting. Jeg er ikke regnskapskyndig selv, men har en flink dame med meg. Men den voldsomme økningen med vekst i virksomheten gjorde at Anne Gro trengte avlastning. Hvordan skulle vi løse det? Ansette flere? Eller outsource – og hvordan gjør man det? Under samarbeidet med Ringside om det store Expo-prosjektet fikk vi tips: Bekjente, kanskje det var revisor, visste om Øyvind.»
Øyvind gadd!
Hvorfor valgte du Øyvind framfor andre regnskapsførere?
Line svarer: «Regnskapssystemet Cordel er sentralt her. Cordel benyttes mye i rørleggerbransjen, men er gammelt og dårlig, så ingen regnskapsførere gidder å lære seg det. Men Øyvind gadd! Han tok utfordringen, lærte seg systemet, logger seg rett inn i regnskapssystemet vårt, har tilpasset manglende rapporter, etc… SMB og Øyvind har tilpasset seg oss og systemet, ikke omvendt.»
«Vårt samarbeid med Øyvind startet altså med bare Expo-regnskapet. Men det var lett å ta videre til hele Søstrene Amundsen-virksomheten. Gradvis outsourcer vi nå mer og mer, alt vi kan. Så kan jeg fokusere på inntektsgivende arbeid i stedet.»
Regnskap «real-time»
Hva er den største nytten du har hatt av å bytte til en digital regnskapsfører som SMBA?«Det er utvilsomt at vi har fått regnskapet «live». Før lå vi flere måneder etter. Nå har vi kontroll omtrent på dagen. Det er utelukkende Øyvinds fortjeneste, det var han som sa at slik kontroll må vi ha om vi skal kunne tenke framover i tid og ta gode beslutninger.»
Hvilke andre sider ved SMBA vil du trekke fram som de mest positive for deg som kunde?
«Øyvinds fleksibilitet inn mot vårt system. Vi slipper å eksportere tall, bilag etc. til andre systemer.»
«Og selvfølgelig kjemien! Det er viktig at den stemmer, at magefølelsen om at dette er en person jeg stoler på, føles riktig. I Øyvind møter vi en person, ikke en bedrift i andre enden. Det var viktig for meg som var usikker i regnskapsspørsmål. Øyvind skiller seg tydelig ut på dette fra andre. Min regnskapsfører er nå et menneske jeg kjenner. Øyvind kom inn tidlig og har blitt med oss på reisen, han kjenner oss godt.»
«Vi hadde et enkelt behov i starten, men virksomheten er blitt mer kompleks over tid. Vi har holdingselskaper nå, mer komplekse ting kommer inn. Aksjer, papirer, eierskap, … jeg blir svimmel! Men Øyvind vet hva som skal til, han har etablert en god grensegang med revisor, og de har direkte kontakt over hodet på meg. De vet hva som trenges og ordner alt», konstaterer Line tilfreds.