Hvordan spare mest mulig tid på regnskapsføringen?

Når ‘to do’-listene er lange og arbeidsdagene flyr, hvordan kan din bedrift spare tid på administrative oppgaver?

SMB Accounting er et fullstendig digitalt basert regnskapsbyrå, med to systempartnere som begge leverer skybaserte regnskapssystemer. Vi er opptatt av å levere tjenester til deg så rimelig som mulig. Og vi er opptatt av at din – og vår egen – hverdag blir så effektiv som mulig, med optimal bruk av tid på regnskap og økonomi. Heldigvis deler vi denne intensjonen med våre systempartnere!

Du som driver eget selskap har sannsynligvis mange ganger kjent på stresset og presset rundt det å “få ting til å gå rundt”. Det er mye som skal klaffe for at en bedrift skal gå i pluss. De fleste som driver for seg selv har nok til tider ønsket seg flere timer i døgnet.

Vi har alle X antall timer per dag eller uke som vi aller helst bruker på salg av et produkt eller tjeneste eller på å levere det vi har solgt. Da sier det seg selv at alt av tidsbesparelse på administrative oppgaver er gull verdt.

Regnskapsføring er en av oppgavene som fort kan bli en tidstyv, eller eventuelt dyrt å sette ut. Her gir vi til beste noen gode tips til hvordan du kan spare tid på regnskapsoppgavene. Det fokuseres på stikkord som:  skybasert regnskapssystem – direkte bankavtale – gode faktureringsrutiner – ett system for timer, utlegg og kjørebok – kunstig intelligens. 

Les mer om disse tipsene nedenfor, og kontakt oss i SMBA for å sette dette ut i livet sammen med deg.

 

Overordnet: Sørg for å jobbe i et skybasert regnskapssystem

Jobber du i systemer som jobber mot deg og ikke med deg? Ta en grundig gjennomgang av regnskapssystemet bedriften din bruker: Er det noen utfordringer med dagens system; kostnader, skalerbarhet, tilgjengelighet? Kanskje bedriften har et ønske om å jobbe mer automatisert og effektivt, eller bruke mindre tid på rapportering? Foreta en ryddig kartlegging og skriv ned bedriftens målsetninger.


Foto: Brian Sarubbi/Pixabay

Ved å velge et skybasert system som tilrettelegger for bedriftens vekst/utvikling er du for det første konkurransedyktig, og du vil i tillegg kunne bidra med stor verdi for kundene dine. Du vil alltid ha tilgang på et oppdatert regnskap, samt online tilgang til egne regnskapsdata og automatisert bilagsflyt. Når vi i SMB Accounting som din betrodde regnskapsfører får fri tilgang til dine regnskapsdata, kan vi tilrettelegge for at du kan benytte regnskapet som styringsverktøy i den daglige driften. Og sist, men ikke minst – de teknologiske fordelene vil bidra til en langt mer automatisert og effektiv hverdag for bedriften.

Det er svært viktig å velge et system som er innovativt og som investerer i utvikling slik at systemet henger med i den teknologiske utviklingen. Er systemet oppdatert? Legger leverandør penger i utvikling slik at dere sammen kan oppleve suksess? Vi i SMB Accounting har gode erfaringer med systemene 24SevenOffice og Tripletex. Vi har derfor spesialisert oss på disse skybaserte systemene. Men systemene er ikke identiske, de har begge sine fordeler og ulemper. Vi kan velge å jobbe i det av dem som passer best for deg. Snakk med oss om systemvalget!

 

Sørg for å ha direkte bankavtale i økonomistyringsprogrammet ditt


Foto: luxstorm/pixabay.com

Å integrere banken i regnskapssystemet er uten tvil det viktigste og aller første som bør på plass for å effektivisere tidsbruken. Med direkte bankavtale i regnskapssystemet ditt frigjør du deg fullstendig fra nettbanken og unødvendig merarbeid. En direkte bankavtale vil blant annet la deg laste inn bankkvitteringer for inn- og utbetalinger, som igjen kan lastes fortløpende inn bankmodulen i regnskapet hvor disse bokføres automatisk.

Våre programløsninger støtter også valutatransaksjoner, slik at også agio og disagio oppdateres automatisk. Alternativet er å betale disse i nettbanken, innhente aktuell kurs fra Norges Banks kursregister, for deretter å bokføre dem manuelt.

Vi hjelper deg gjerne med å sette opp integrering til banken. Kontakt oss i SMBA for å sette dette ut i livet.

 

Ha gode rutiner på fakturering

Hvordan kan du ta tak i rutiner og prosesser rundt fakturering for å gjøre det mer effektivt? Og hvordan kan du sørge for å få penger raskere inn?


Foto: Gerd Altmann/Pixabay

  • Fakturer fortløpende.
  • Sørg for å ha effektiv fakturadistribusjon.
  • Jobber du B2B? Kom i gang med EHF-faktura.
  • Kom i gang med repeterende faktura.
  • Bruk systemer som snakker sammen

 

Logg timer, utlegg og kjørebok i samme system

Er du i en situasjon med mange ansatte som skal ha lønn, og samtidig fører både timer, kjørebok og skal ha utlegg refundert, er det mye tid å spare for både deg og de ansatte ved å integrere slik føring i regnskapssystemet. Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang med integrert logging av timer, kjøring og utlegg om du kontakter oss.

Både 24SevenOffice og Tripletex har forretningssystemer som inkluderer både timeføring, utleggshåndtering og kjørebok. Men vi anbefaler Tripletex som det best tilrettelagte systemet for en integrert løsning. Løsningen lar de ansatte føre sine timer mot både interne og eksterne prosjekter, samt håndtere utlegg og reiser rett fra mobilapp. Dette gir en løpende oppdatert oversikt over alle førte timer og kan danne grunnlag både for lønn og faktura.

24SevenOffice sin integrerte løsning er etter vår mening mindre gunstig. Men en av våre kunder har meget god erfaring med appen Sonya (sonya.com), som kan koples til 24SevenOffice (og Tripletex og flere andre regnskapssystemer) og også fungerer effektivt for oss som regnskapsfører.

Har du i tillegg en kjørebok som er bygget på Google Maps, regner den enkelt ut riktig sats og kilometergodtgjørelse for den aktuelle reisen. Fordelen med en slik løsning er at da trenger du ikke engang å vite adressen du skal til, du kan bare skrive inn navnet på stedet eller selskapet du skal besøke, og voilá: systemet ordner resten.

Hvis du i tillegg på enkel måte kan håndtere utlegg i appen, sparer du mye tid. Dette kan for eksempel – i noen løsninger – gjøres ved å ta bilde av kvitteringen, eller hente denne direkte fra din mailboks. På den måten kan du glemme det potensielle stresset og rotet med å ta vare på kvitteringer!

 

Bruk kunstig intelligens på repeterende oppgaver

Håndtering av store fakturavolum og leverandørfakturaer fører ofte til store kostnader. Er det situasjonen for deg, kan kunstig intelligens i regnskapsføringen være verdt å teste. AI-teknologi kan ta over store deler av regnskapet og den økonomiske styringen. Her er det mye å snakke om – kontakt oss for en innledende prat dersom du er klar for mer AI!

 

Klar for å jobbe mer effektivt?

Enten du er kunde hos oss eller vil bytte til oss som regnskapsfører, vil vi i SMB Accounting alltid strebe etter å lage mest mulig automatiserte, effektive rutiner sammen med deg.

Skrevet av:

Del denne artikkelen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Vi kan hjelpe deg med alt innen regnskap, rådgivning, forretningsførsel og standard regnskapstjenester.
Send oss en melding, så kommer vi raskt tilbake til deg med et kostnadsfritt og uforpliktende løsningsforslag.