Hva skiller SMB Accounting fra de store regnskapsbyråene?

Hvorfor velge et lite, digitalt regnskapsbyrå som SMB Accounting, fremfor et større byrå som for eksempel Visma, Azets eller ECIT? Grunnleggende sett har små byråer autoriserte folk med bredere forståelse av faget, mens de store byråene i større grad benytter seg av spesialister og uautoriserte ansatte. Det er derfor lettere for kunden å kunne ha én person å forholde seg til i det mindre byrået, fremfor å ha én kundeansvarlig, én medarbeider som kontaktperson i det daglige pluss en eller flere spesialister. Det gjør også de små byråene til en billigere løsning enn de store.


Det handler mest om menneskene

Når man velger regnskapsfører er det en del aspekter man må tenke på. Det vil selvfølgelig alltid være viktig med god kjemi mellom kunde og regnskapsfører. Vi erfarer at all tjenesteyting først og fremst handler om menneskene som samarbeider, om kjemi og tillit.

Kan vi passe sammen? La oss ta en prat, og se: ring gjerne Øyvind på 997 26 668 med det samme.

Selv om vi finner tonen sammen, er det andre ting som betyr noe også. La oss se litt nærmere på forskjellene mellom de små og de store byråene og noen nøkkelfaktorer når du skal vurdere ditt valg:

1. Kompetanse.

Her er hovedspørsmålet om du søker husets samlede kompetanse eller kontaktpersonens individuelle kompetanse. Grunnleggende sett har små byråer autoriserte folk med generell og bred forståelse av faget, mens de store byråene i større grad benytter seg av uautoriserte medarbeidere pluss spesialister med dyp og smal kompetanse.

Vi i SMB Accounting vil levere solid og oppnå den nødvendige tilliten hos våre kunder. Derfor er alle våre medarbeidere høyt utdannede og har bred økonomisk kompetanse og erfaring. Og når det er få eller ingen å spørre, må vi finne ut av tingene selv. Det øker selvstendigheten vår og bidrar til økt kompetanseutvikling gjennom det daglige arbeidet.

2. Bransjekompetanse.

Det er alltid et pluss om regnskapsføreren har andre kunder i din bransje. Men her er det et spørsmål om godt nok. En autorisert regnskapsfører i et lite byrå vil nok ha en praktisk tilnærming og bredere perspektiv på en problemstilling, mens de rene bransjespesialistene ofte er mer teoretisk, lov-, regel- og systembundet i sin tilnærming.

I SMB Accounting har vi i mange år håndtert en rekke forskjellige bransjer, slik at vi er godt rustet til å ta på oss oppdrag innenfor de fleste bransjer. Men likevel er det enkelte bransjer som skiller seg spesielt ut i kundelisten vår. Les mer om vår bransjekompetanse her.

3. Nærhet.

Samarbeid skjer alltid mellom menneskene i en relasjon. Det vil definitivt oppleves mer personlig å jobbe med et lite byrå enn med et stort firma. Stabiliteten i staben er også ofte større hos de små enn hos de store. Det gjør at du over lengre tid kan etablere og nyte godt av et personlig forhold til din kundeansvarlige, og vice versa.

Vi vil påstå at for de store byråene blir du fort et nummer i rekken, mens for oss i SMB Accounting blir du en partner som vi lever av og ånder for, framsnakker og anbefaler til folk vi kjenner. Så er det ofte slik at like barn leker best: de store regnskapsbyråene er rigget for store kunder og «industriell» regnskapsproduksjon, mens vi som er mindre, håndterer det nære relasjonsbaserte SMB-markedet best.

4. Regnskapssystem.

Firmaets teknologiske plattform er en faktor å ta hensyn til. Er virksomheten din så kompleks at selskapet har lagt store ressurser i IT-infrastruktur og maskinvare, så følger kanskje et av de store og dyre entreprisesystemene og et stort regnskapsbyrå med «på lasset».  Men nesten alle normale regnskapsfunksjoner er nå gjort tilgjengelige som «allemannseie» i de langt rimeligere, skybaserte, digitale regnskapssystemene. Disse systemene er hyllevare og krever ingen store implementeringsprosesser. Her holder det med «tynne klienter» og/eller laptops, tablets og mobiltelefoner.

SMB Accounting benytter bare skybaserte systemer og jobber heldigitalt sammen med kundene våre. Vi har valgt to primære systemer som vi til gjengjeld kan ut og inn: Tripletex og 24SevenOffice. Vil du lese mer om disse, kan du se her om Tripletex og her om 24SevenOffice.

5. Pris.

Sist, men ikke minst: Pengesekken bestemmer. Kostnaden ved å benytte et stort regnskapsbyrå er definitivt høyere enn om du velger et lite. Vi har generelt et lavere kostnadsnivå, mindre «overhead»-kostnader, vi har lavere marginkrav og tar som byråeiere ofte ikke gevinstuttak i det hele tatt.  Vi vil hevde at både er timeprisen lavere hos oss, og vi belaster deg med færre timer med vår ene kontaktperson enn et stort hus med mange involverte fort vil gjøre. Vil du sjekke våre priser og få et tilbud? Klikk her.

Konklusjon:

Du må gjøre ditt valg. Men vi i SMB Accounting står trygt og stolt i vissheten om at vi i alle fall har gode fordeler og saklige argumenter som gjør oss til et riktig valg for svært mange. La oss ta en prat, om du vurderer ditt byråsamarbeid.

Skrevet av:

Del denne artikkelen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Vi kan hjelpe deg med alt innen regnskap, rådgivning, forretningsførsel og standard regnskapstjenester.
Send oss en melding, så kommer vi raskt tilbake til deg med et kostnadsfritt og uforpliktende løsningsforslag.