Digitalisering av regnskapet: hvordan fordele oppgavene mellom kunde og regnskapsfører, revisor og bank?

Digitalisering av regnskapsførselen har muliggjort en langt mer glidende, fleksibel og endringsdyktig rollefordeling mellom regnskapsansvarlig i et firma og regnskapsføreren.

Fra «gjøre alt selv» til «dere gjør alt for meg»

Den regnskapsansvarlige i en bedrift kan med moderne, skybaserte, digitale systemer som 24SevenOffice og Tripletex velge: Alt fra å «gjøre alt selv» til å si til regnskapsføreren at «dere gjør alt for meg». Rollefordelingen avtales individuelt med hver kunde. Vår rolle som regnskapsfører varierer fra bare å ha ansvar for kontroll av årsregnskap og selvangivelse, til å være full forretningsfører på daglig basis året rundt.

Rollevalget kan endres hyppig etter kundens situasjon og behov. Ved sykdom i bedriften kan for eksempel regnskapsfører «ta over i 3 uker» og være både vikar og systemoperatør.

Regnskapsmedarbeider utdøende rase

«Det vi erfarer, er at det ofte ikke lenger er behov for regnskapsmedarbeidere verken hos kunden eller hos regnskapsbyrået. 90 % av manuelle rutineoppgaver er borte med de digitale verktøyene», forteller Øyvind Sundsbø, leder i SMB Accounting.

«Byråets kundeansvarlige autoriserte regnskapsfører håndterer alt sammen digitalt, i samråd med den økonomiansvarlige hos kunden. Ofte er det daglig leder selv. Mine ikke-autoriserte medarbeidere kan dermed fokusere på andre oppgaver. Det kan være løpende kontoradministrasjon for kunden (lønn, forretningsførsel) eller krevende analyse-, rapporterings- og rådgiveroppgaver», sier Øyvind videre.

Øyvind Schumacher Sundsbø/ osm@smba.no / 997 26 668

Revisors og bankens rolle reduseres

 «Rollefordelingen mot revisor er det mange som spør oss om», fortsetter Øyvind. «Den opplever jeg som ganske lik. Men likevel gjøres ting på en annen måte enn tidligere – ofte slik at regnskapsføreren gjør enda mer klart og revisors tid til kontroll kan minimeres.»

Øyvind forteller til slutt at en helt åpenbar effekt av ny, digital regnskapsførsel er at bankens kundekontakt har en mye mindre rolle og funksjon overfor kundene enn før. Banken har så og si «flyttet inn i regnskapssystemet». Regnskapsførerne hos SMB Accounting har tatt over rollen som finansiell rådgiver med sin løpende og detaljerte kjennskap til kundens økonomi.

Øyvind slår gjerne av en prat både med nåværende kunder og andre om hva som for dem kan være optimal rollefordeling. Ta kontakt eller ring Øyvind med det samme på telefon 997 26 668 om du vil prate om bedre utnyttelse av regnskapsføreren.

Skrevet av:

Del denne artikkelen:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Vi kan hjelpe deg med alt innen regnskap, rådgivning, forretningsførsel og standard regnskapstjenester.
Send oss en melding, så kommer vi raskt tilbake til deg med et kostnadsfritt og uforpliktende løsningsforslag.