De vanligste spørsmålene om Tripletex

Som sertifisert Tripletex regnskapsfører, benytter mange av våre kunder denne plattformen. Dette er ett heldigitalt regnskapssystem, som gjør hverdagen lettere. Alt er tilgjengelig hele tiden, og du slipper rot med papirer siden alt foregår digitalt. Samtidig merker vi at vi at det er enkelte spørsmål som er gjentagende. Vi vil derfor her gå igjennom de vanlige spørsmål om Tripletex, og viser hvordan du finner det du leter etter.

Vi har også tidligere skrevet andre artikler om Tripletex:

1. Hvordan finner jeg rapporter i Tripletex?

De fleste relevante rapportene du trenger til daglig drift av selskapet finner du i menyen til venstre, under menyvalget «Regnskap». Der finner du hovedbok, saldobalanse, resultatrapporter, årsregnskap og åpne poster for kunder og leverandører.



Hovedbok

Under Hovedbok finner du en liste over alle bilag og transaksjoner som er ført under de ulike kostnadskontoene. Du kan sortere og begrense utvalget til noen få utvalgte kontoer, eller sette spesifikke perioder. En av fordelene med Tripletex er at du enkelt kan klikke deg videre fra rapporten rett inn i bilaget og se en kopi hvis du ønsker. Ved å bruke Eksport-knappen øverst til høyre (rød ring) kan du også eksportere rapporten i både Excel og PDF-format. De fleste vinduene/meny-valgene i Tripletex lar deg eksportere rapporter på denne måten.


Resultatrapporter

Her finner du resultatene til selskapets. På samme måte som du filtrerer hovedboka, kan du filtrere basert på dato, kunde, leverandør, sammenligne med tidligere perioder osv… Samtidig som du her kan gå direkte inn på resultatrapporter for ulike prosjekter og avdelinger hvis selskapet ditt benytter seg av disse modulene. Dette gjør det enkelt å holde oversikt over mange prosjekter og status på disse individuelt. Har du satt ett prosjektbudsjett, vil det også kunne legges til en kolonne for å vise budsjett og avviket imellom.

Reskontro

I reskontro-oversikten finner du de åpne postene i regnskapet ditt. Her kan du se hvilke fakturaer som ikke er registrert betalt. Her får du da opp en rapport som viser alle føringer som ikke er lukket (en betaling lukker en faktura), enten for kunder, leverandører eller dine ansatte. Siden fakturaer og betalinger noen ganger føres i forskjellige omganger, kan det være greit å titte innom denne rapporten i ny og ne og manuelt lukke de føringene som ikke har fått automatisk lukking mot hverandre.

2. Hvor mye skylder jeg i MVA (moms)?

Hvor mye du skylder i MVA er alltid greit å ha kontroll på. Når vi som Tripletex regnskapsfører sender inn MVA-melding på dine vegne, sender vi deg også informasjon om skyldig beløp med betalingsinformasjon. Derimot hender at man forlegger denne informasjonen, eller har behov for å slå opp informasjonen i ettertid.

MVA-melding, hvor mye du er skyldig og spesifikasjon for MVA-meldingen din finner du i menyen til venstre under «Bilag» og så «Mva-melding». Velg så korrekt termin i filteret i øvre del av siden for å finne korrekt periode.

3. Hva gjør jeg når jeg har reiseregninger og utlegg?

Om dine ansatte gjør utlegg for bedriften eller er på reise, har du behov for ett system for å holde orden på dette. Tripletex har en egen modul for utlegg og reiseregninger. I menyen til ventre, finner du ett blått fly-ikon med teksten «Reiser og utlegg». Her finner du alle reiseregninger og utlegg selskapet har opprettet. Ved å trykke på det store røde/hvite plusstegnet i høyre hjørne, kan du opprette ny utlegg-/reiseregninger.

Så er det bare å fylle i relevant informasjon. Velg riktig ansatt og huk av nødvendige innstillinger. Det er også direkte tilgang til Statens reiseregulativ fra reiseregningen hvis noe er uklart. Du kan også markere reiseregningen som fakturerbar til en kunde hvis noen andre skal ta sluttregningen.

Hvis selskapet betaler flybilletter for ansatte, men de selv har utlegg for mat og lignende, kan man differensiere betalingsmetode slik at man får alle kostnader på samme reiseregningen, men skille ut utleggene. Da må du opprette en ny betalingsmetode først. Fra hovedsiden for Reiser og utlegg velger du tannhjulsymbolet. Under betalingstyper velger du «Ny rad» og velger konto som brukes for denne type betalinger, og kaller den noe passende. Husk at den må hukes av for bruk under «Vis på reiseregninger».

Da kan den ansatte skille de ulike kostnadene, og kun det som faktisk er utlegg blir da registrert på den ansatte for lønnskjøringen. Når bilaget da er opprettet og godkjent, vil det automatisk legge ved det selskapet er skyldig den ansatte på lønnskjøringen. Det er viktig at man da er observant når man velger «Betalingstype». Under kostnadskategori, så velger man relevant type kostnad, og MVA-en vil justeres automatisk.

Her kan man også huke av en, fler eller alle kostnader som fakturerbar.


Hvis du har fler spørsmål omkring Tripletex eller trenger sertifisert Tripletex regnskapsfører, ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat.