Heldigitale regnskap er et effektiv verktøy under Corona-krisen

Selv om mange bedrifter har mindre å gjøre i disse dager, er det fortsatt «business as usual» for mange selskaper. Uavhengig om din bedrift er rammet av permitteringer, nedskjæringer eller opprettholder normal drift trenger du oppdaterte regnskapstall. Dersom du ikke har en god oversikt over din bedrifts kostnader, er det også vanskelig å se hvor bedriften kan redusere kostnader. For at dere best mulig skal kunne begrense de økonomiske påvirkningene av myndighetens Corona-tiltak vil det også være nødvendig å se over den daglige driften. Etter hvert som ulike støtteordninger fra myndighetene iverksettes er det nødvendig å kunne dokumentere blant annet inntektstap og faste kostnader. Din bedrift bør derfor iverksette tiltak slik at regnskapet er oppdatert, selv om det kanskje er andre oppgaver som føles mer viktig.


SMB Accounting AS er en viktig leverandør til våre kunder med oppdaterte regnskap, også i denne perioden hvor økonomien i bedrifter er mer krevende. For å kunne levere gode tjenester, er vi avhengig av maksimal funksjonalitet på tjenestene vi leverer. Vi ser i disse dager en rekke utfordringer i tradisjonell regnskapsføring basert på fysiske bilag.

Virksomheten har iverksatt en rekke tiltak for å begrense smitte og sykdom blant våre ansatte, og fokusere på å arbeide mest mulig effektivt for å levere oppdaterte regnskaper til våre kunder. Dette betyr blant annet at fysiske bilag må bli liggende i en uke før vi kan håndtere ettersom det er varierende informasjon om hvor lenge Corona-viruset overlever på overflater. En konvolutt med bilag vil passere mange hender underveis som mulig kan medføre smitte. Enkelte leverer også bilagene selv ved personlig oppmøte, som øker risiko for smittespredning. Din bedrift vil derfor kunne dra nytte av ett heldigitalt regnskapssystem om det ikke benyttes i dag.


Hos oss i SMB Accounting AS er alle våre kunder nå i 2020 på heldigitale regnskapsplattformer som 24SevenOffice, Tripletex eller Cordel. Dette er regnskapssystemer som kan gjøre en stor forskjell for din bedrift i disse dager. Med moduler som direkte bankremiteringer (med digitale godkjennelser fra nøkkelpersoner), automatisk innhenting av kontoinformasjon og EHF-fakturaer vil mye av regnskapet raskt kunne holdes løpende ajourført. Ved et heldigitalt regnskapssystem begrenser man smitterisikoen mellom personer innad i din bedrift da man begrenser papirer som trenger å flyttes rundt. Det vil også begrense fysisk kontakt og nødvendighet av nærkontakt mellom ansatte. Blant annet kan fakturaer og kvitteringer tas bilde av og levere digitalt, noe som både minimerer risiko for smitteoverføring, men også effektiviserer prosessen. Selv om hjemmekontor kan være befriende, er det ingen hemmelighet at effektiviteten ikke alltid er optimal. Ved å innføre ett digitalt regnskap vil man erfaringsmessig behøve mindre tid til oppfølging av regnskapet, som igjen vil frigjøre tid til andre nødvendigheter i driften.

SMB Accounting AS holder åpent som vanlig, og dersom din bedrift har behov for ekstra assistanse eller vil gå over til digitalt regnskap er det bare å ta kontakt.