Nå nærmer det seg årslutt

Når regnskapsåret nærmer seg slutt og man skal summere opp året, kan det også være greit å bruke anledningen til å revidere driften i selskapet. Hva kan man gjøre nå på slutten av året, og på nyåret til å starte ett nytt driftsår med bedre premisser enn fjoråret? Hvilke utfordringer har vi møtt på, hvor kan vi effektivisere og er det på tide å oppdatere måten vi gjør regnskap på? Har selskapet har vært plaget med mye kvitteringsrot eller dårlig løsning for utlegg/kjørebøker? Har det gått for lang tid å purre opp dårlige betalere? Får du levert alle bilag til regnskapsfører i tide?

Hva må jeg huske på?

Ved årsslutt skal det lages regnskap, saldobalanse, årsberetning og næringsoppgave. Dette gir deg oversikt over fjorårets resultat, og danner grunnlag for hva selskapet betaler i skatt. Dette ordner regnskapsfører for deg, men med løpende regnskapsføring vil du også ha tilgang til denne informasjonen underveis i året.

For å kunne fullføre året må du huske å levere alle bilag til regnskapsføreren din i god tid. Om du benytter digitale regnskapssystemer er det bare å sende inn bilag på epost, og så overlate resten av jobben til regnskapsfører.

Hva gjør SMB Accounting for sine kunder?

Hvis du følte at noen av problemstillingene i første avsnitt treffer deg og ditt selskap, er det mye vi kan gjøre for deg. Kanskje det er på tide å bytte til en regnskapsfører som tenker på fremtiden. Skal du først bytte regnskapsfører er årsslutt en god tid for det. Da kan vi starte på 2020-regnskapet, mens tidligere regnskapsfører gjør seg ferdig med 2019. Og det vil være mange som bytter til oss fremover, ettersom vi er ett moderne og heldigitalt regnskapskontor innrettet for fremtiden.

I 2019 flyttet vi alle kunder over på systemene 24SevenOffice, Tripletex og Cordell. Dette er heldigitale regnskapsprogrammer, som har gjort at papir er overflødig på vårt kontor. Med enkel AI-funksjonalitet går regnskapsføringen raskere enn noen gang, og våre kunder har mer oppdaterte regnskapstall enn noen gang. De kan levere bilag fra telefonen, føre timer der de er og fakturere med en gang etter endt jobb.

Du som kunde kan også gjøre mye selv i systemene, som gjør at du sparer penger.

Samtidig som vi i tillegg til regnskapsføring også tilbyr forretningsførsel og rådgivning, er vi en komplett partner for selskapet ditt. Vi kan ta oss av deler av den daglige driften, og rådgi selskapet. Om du går med vekstplaner eller trenger hjelp til å se over økonomien er vi alltid behjelpelige.

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi i SMB Accounting AS kan hjelpe deg og ditt selskap!